United Brands - fine wines and spirits
hledání:

Novinky

2012-10-05 08:45:00

RODNÉ LISTY KE STAŽENÍ - LIHOVINY NAD 20%

Předpis č.128/2014 Sb. nařízení vlády o zrušení nařízení vlády č.317/2012 Sb. celá novinka

2017-03-01 09:01:00

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin. celá novinka

2015-11-20 12:33:00

Prodejní den United Brands

Prodejní den United Brands v barvách podzimu.... celá novinka

« novější | starší »

Degustace

Vychutnávat víno všemi smysly
degustace degustace degustace degustace

Barva vína: svátek pro oči. Samozřejmě, barva vína nemá žádný vliv na chuť. Zrcadlí však zcela slastným způsobem informace. Slámově žlutá, citrónově žlutá nebo zlato-žlutá, černo-červená, třešňově červená nebo cihlově červená - barva nám poskytne informaci o stáří, druhu vinné révy a eventuálně dokonce o kvalitě vína. Denní světlo a světlé pozadí - například list bílého papíru - umožní barvě lépe se projevit.

Veškeré hrozny - jak bílé tak červené - obsahují přirozená barviva. Rozdíly jsou závislé na druhu hroznů a stupni zralosti. Řez vinné révy, hnojení a pozdější zpracování, ovlivňují barvu stejně tak jako zacházení ve vinném sklepě, doba nebo druh skladování. Každá změna barvy je procesem, který se odrazí i v chuti a vůni. Avšak předpokladem proto, aby bylo možné na základě barvy učinit správné výroky o kvalitě vína, jsou důkladné znalosti chemie vína, včetně rozsáhlých vědomostí o technických a chemických možnostech.

Obecně platí: bílá vína tmavnou s přibývajícím stářím, červená vína naopak časem světlají a vybarvují se do hnědých odstínů. Tmavá barva neznamená vždy, že se jedná o vysoce kvalitní víno a méně intenzivní červená vína nemůžeme zařadit jako průměrná jen proto, že jejich barva není tak ohromující.

Spíše záleží na druhu vinné révy, neboť existují druhy, jako např. Vernatsch (Jižní Tyrolsko), z něchž vznikají vždy spíše světlá vína, bez ohledu na dobu kvašení. Cabernet Sauvignon je oproti tomu druhem vinné révy, která produkuje tmavá a barevně intenzivní červená vína. Navíc záleží také na stupni zralosti hroznů a metodě kvašení.

Mimochodem, alkohol vzniklý během kvašení uvolňuje ze slupek hroznů barevné pigmenty a ty přechází do vína.

ilustrace ilustrace ilustrace ilustrace

Čichové a chuťové smysly úzce spolupracují: ochutnáváte-li a srovnáváte-li během malé degustace vína, doporučuje se odblokovat veškeré "rušivé" pachy: např. zápach nikotinu, česneku, jídel, intenzivních parfémů, cucání bombónů proti kašli atd. neboť všechny tyto pachy ovlivňují vaše "vnímání vůní". Prchavé molekuly vůní vnímáme nejlépe tak, že vůni vína pojmeme v pomalém dlouhém nádechu. Tímto způsobem se může rozšířit do celého nosu.
Odborníci doporučují následující postup:

Sklenkou naplněnou do zhruba jedné třetiny zakroužíme. Tak se z tekutiny uvolní molekuly vůně. Poté vnoříme nos do sklenky a vdechneme "mlhu vůní" - obsah vzduchu nad hladinou vína nasyceného aromatickými látkami. Vycvičený nos dokáže v tomto momentu rozpoznat základní rysy vína: druh vinné révy, region, metodu kvašení.

Méně vycvičené nosy by se měly soustředit na skupiny aromat, například na vůni čerstvého ovoce: broskvové aroma u ryzlinku, ale také banán, meloun, ananas nebo citrón u bílých vín. Stejně jako u ovoce je nositelem aromatu cukr, proto suchá vína voní trochu slaběji. Ovocná aromata u červených vín připomínají bobulovité plody, třešně nebo švestky. Další skupiny aromat jsou květiny, listí, trávy, druhy zeleniny, druhy stromů nebo koření. Všechny tyto vonné nuance se označují jako bouquet.

Víno nevoní jen po hroznovém vínu (s výjimkou muškátového!). Cítit jsou však aromata jako rybíz, angrešt, tráva, vanilka, paprika, ale také karton nebo petrolej.

Jak to? Víno obsahuje stejné prchavé látky jako tyto plody (doposud bylo zjištěno na 500 aromatických složek). Tyto těkavé látky pocházejí nejen z hroznů, ale i z procesu kvašení a postupu zrání.

Primární aromata = první + ovocná aromata Pochází z hroznů a to zejména ze slupky a bezprostředně pod ní se nalézající dužiny.

Sekundárná aromata vznikají procesem kvašení, např. droždí, máslo, čerstvě řezané dubové dřevo, toast, koření.

Terciální aromata vznikají procesem zrání, to znamená komplikovanými chemickými a fyzikálními proměnami. Jsou obtížně popsatelné, přináší sebou však největší požitek.

Pachy:
zatuchlý, tupý, plesnivý pach, který se zhoršuje, čím déle je víno ve sklence a ve styku se vzduchem, znamená špatný korek (celosvětově u každé 20. lahve).
Zkažená vejce, vyhořelé zápalky, ucpaná výlevka, příliš dlouho vařený květák = síra.

ilustrace ilustrace ilustrace ilustrace

Bouquet je nejrafinovanější součástí vína. Označuje kompozici různých vůní, které zralé víno vydává při styku se vzduchem. Spektrum aromat obsahuje mimo ovocných a rostlinných nuancí též informace o půdě, ročníku, druhu tvorby a stáří vína.

Bílá vína nám mohou odhalit například vůně medu, slámy, chlebové kůrky, vanilky a cedrového dřeva.

Aromatická spektra červených vín jsou oproti tomu komplexnější: zahrnují vůně koření jako například pepř, santálové dřevo, skořice nebo hřebíček, ale také čokolády, kávy, kouře nebo kořenů stromů. Dokonce i méně příjemná aromata mohou být obsažena v bohatosti spektra - petrolej, šelak nebo dokonce "ojeté pneumatiky". I když sotva kdy někdo něco podobného ochutnal......

Nezapomeňme: jedná se o asociace. Když takovéto vůně ovládnou bouquet vína, je vadné a nepoživatelné. Jsou-li z nich však v komplexním aromatickém spektru obsaženy jen stopy, mohou být delikátním obohacením jeho bohatosti. Klidně při pití srkejte. Kyslík umožňuje prchavým prvkům vína stoupat z úst do nosní dutiny.

Chuť při ochutnávce vína můžete klidně pít první doušek srkáním.

Nakonec zjistíme, zda-li chuť koresponduje s předcházející vůní. Čím lepší víno je, tím harmoničtější se ochutnávajícímu jeví souhra vůně a chuti. Čím lepší víno je, tím déle a intenzivněji zůstane chuť v ústech uchována a působí dokonce i po polknutí (přetrvávající odeznění).

vstup pro partnery:
login
heslo

copyright © United brands 2005 - all rights reserved
email: info@unitedbrands.cz phone: +420 724 201 010